Sök:

Sökresultat:

1586 Uppsatser om Vanliga människor - Sida 1 av 106

ADHD-Design : En undersökning av bilder om, för och av ADHD

Underso?kningen baseras pa? fra?gorna, ?Hur kan pedagogik avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD se ut idag?? och ?Hur kan en undervisningsmetod som a?r utvecklad genom ett designpedagogiskt perspektiv och avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD se ut??Syftet a?r att ur ett designpedagogiskt perspektiv underso?ka hur pedagogiska metoder fo?r ma?nniskor med ADHD diagnos ser ut samt att analysera dessa utifra?n en diskursanalysinspirerad metod. Underso?kningen anva?nder begreppet ADHD- pedagogik som samlingsbena?mning fo?r pedagogik avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD.Jag har anva?nt mig av en diskursinspirerad metod fo?r att analysera olika former av pedagogiskt material avsedda fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD. Analysen resulterade i tre diskurser som jag kallar bilder om, fo?r och av ADHD.Under arbetets ga?ng har jag letat efter ma?nniskor med diagnosen ADHD fo?r att tillsammans utveckla pedagogiska metoder.

Visuell presentation av övervakningsdata

Systemo?vervakning har blivit en stor del av fo?retags IT-strukturer eftersom fo?retag fo?rlitar sig mer och mer pa? en va?lfungerande och ho?gt presterande IT- struktur. Na?r det sker problem i fo?retags IT-strukturer sa? kra?vs det att de lo?ses under relativt kort tid. Fo?r att hitta problemet sa? kra?vs det en ma?ngd olika system som skall underla?tta arbetet fo?r ma?nniskor som arbetar med systemo?vervakning och underha?ll av IT-strukturer.Fo?r att tolka och bearbeta all den information som en IT-struktur tillhandaha?ller sa? kra?vs det system vars uppgift a?r att hja?lpa ma?nniskor att tolka den enorma ma?ngd data en IT-struktur genererar.

Kommunikation med musik och tecken : en experimentell studie med vuxna om inlÀrning av Tecken som AKK med stöd av musik

Denna studie underso?ker, via ett experiment, om musik sto?djer inla?rning av Teck- en som Alternativ och/eller Kompletterande Kommunikation. Ma?nniskor kom- municerar pa? olika sa?tt och musik kan vara motivation fo?r la?rande. I Fo?renta Nat- ionernas Konvention om ra?ttigheter fo?r ma?nniskor med funktionsnedsa?ttning sta?r det om ra?tten till kommunikation.

Ekonomi, psykologi eller bÄde och? : En studie kring hur nyansering av en estetisk miljö kan pÄverka köpares upplevda betalningsvilja.

Vid va?rderingar anva?nds ofta den hedoniska prismodellen fo?r att ra?kna ut och uppskatta bostadspriser. Modellen bygger pa? en bostads egenskaper, sa? kallade va?rdepa?verkande faktorer direkt knutna till objektet, och det a?r en sammanva?gning av priserna pa? varje egenskap som sedan utgo?r det uppskattade priset pa? bostaden. Genom att granska tidigare forskning i form av litteratur och rapporter underso?kte vi dels hur den hedoniska modellen a?r uppbyggd, vilka faktorer som inkluderas samt varfo?r, men ocksa? hur psykologiska faktorer och mo?nster pa?verkar ma?nniskor och deras uppfattning av miljo?er.

Jag minns min farmors farfar

I mitt arbete so?ker jag efter sa?tt att omarbeta spa?r som ma?nniskor la?mnat efter sig, sa? att dessa fa?r en ny mening. A?r dessa omarbetade spa?r, dessa nya bilder, fortfarande sanna? Vad har da? ha?nt med med bilden?.

Historien om den vanliga mÀnniskan

Detta arbete Àr en komparativ studie av fyra historiska lÀromedel i Ärskurs 7-9 utgivna, 1964,1978, 1989 samt 2005. I relation till detta har Àven lÀroplanerna analyserats och lyfts fram.Avsikten har varit att undersöka hur den vanliga mÀnniskan framtrÀder i det historiskaskeendet i lÀromedel samt om eventuella förÀndringar kan stÀllas i relation till förÀndringar ilÀroplanerna. AvgrÀnsningen har varit 1800-talet och de mÀnniskor som brukade eller pÄannat sÀtt var beroende av jorden.Resultatet visar en förÀndring i tid delvis baseras pÄ förÀndringar i det akademiskahistoriebruket. De Àldre lÀroböckerna med tillhörande lÀroplaner lÀmnar mycket att önska nÀrdet gÀller framtrÀdandet av den vanliga mÀnniskan. LÀroboken frÄn 1989 beskriver precis somLgr80 utvecklingen utifrÄn mÀnniskan och dÄ Àr den vanliga mÀnniskan i högsta gradnÀrvarande som en faktisk aktör genom den mÄlande beskrivning vilken prÀglar lÀroboken.Den senast utgivna lÀroboken i denna studie, som utkom 2005 lyfter genom sitt enklaanalyserande sÀtt fram mÀn, kvinnor och barn.

Musik tillsammans med personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning - personals perspektiv

Det finns idag inte mycket forskning na?r det ga?ller personer med grav intellektuell funk- tionsnedsa?ttning, inte i samband med musik och framfo?rallt inte ur ett aktivitetsper- spektiv. Jag har inte studerat den medicinska forskningen utan ha?llit mig till den forsk- ning som riktar sig mot livskvalitet och livsvillkor fo?r dessa personer. Den forskning som riktar sig mot personer med grav intellektuell funktionsnedsa?ttning har till stor del musikterapeutiska perspektiv.Syftet med denna uppsats a?r att fo?rsta? aktiviteten musik tillsammans med personer med grav utvecklingssto?rning.

Specialundervisning, identitet och stigma : En kvalitativ studie inriktad pÄ gymnasieelever med specialundervisning gÀllande deras skolsituation

Mitt syfte var att ta reda pÄ hur gymnasieelever med specialundervisning upplever sinskolsituation, vilka för och nackdelar den för med sig, om de blir behandlade annorlundaav omgivningen pÄ grund av deras skolform och om sÄ Àr fallet hur de hanterar det. JaganvÀnde mig av kvalitativa intervjuer för att fÄ min empiri. Intervjuerna visade attfördelarna med specialundervisning Àr extrahjÀlpen, nÄgon som lyssnar och bryr sig,individualiteten och en lugn miljö att studera i. Nackdelarna med specialundervisningsom gick att utlÀsa frÄn intervjuerna Àr en kÀnsla av att inte vara som de andra eleverna,att bli behandlad i den ?vanliga? klassen utifrÄn att man inte kan och bör dÀrför inteförsöka, avundsjuka kring att de med specialundervisning fÄr bra hjÀlp.

Ljudmiljön i förskolan

Syftet med min uppsats Àr alltsÄ att ta reda pÄ hur man kan underlÀtta elevers, som har Aspergers syndrom eller visar tecken pÄ att befinna sig inom kriterierna för diagnosbedömningen utav Aspergers syndrom, vanliga skolgÄng. Den metod jag har anvÀnt mig av i undersökningen Àr kvalitativa intervjuer.Det resultat som framkommit Àr att de intervjuade pedagogernas verktyg för att jobba med elever som har Aspergers syndrom kan man likvÀl anvÀnda i det vanliga klassrummet, med smÄ förÀndringar. Med god planering, tydliga regler, tydliga rutiner, ett öppet sinne och tydlighet sÄ funkar de intervjuades arbetssÀtt Àven i det vanliga klassrummet. NÄgot som framkom i en intervju var att man önskade sig en egen lÀroplan för elever med Aspergers syndrom med tanke pÄ att dem ibland kan behöva mer trÀning inom det som hör till det sociala livet sÄ att sÀga och att man inte hinner med det pÄ samma sÀtt eftersom man har lÀroplanen att följa till punkt och pricka..

Universeum Àr mer Àn ett komplement till den vanliga undervisningen

Science center har visat sig vara en utmÀrkt plats för undervisning. Detta Àr en studie av pÄ vilket sÀtt ett skolbesök pÄ ett science center kan bidra till att mÄlen för Är 9 uppnÄs och om ett besök pÄ ett science center kan utgöra ett komplement till den vanliga skolundervisningen. SÀrskilt studeras ÀmnesomrÄdet astronomi och kosmologi (universum och vÄrt solsystem) i Àmnet fysik. Undersökningen Àr gjord pÄ Universeum i Göteborg. Metoden i undersökningen Àr intervjuer och observationer.

Verksam i betydande omfattning : Analys utifrÄn "vanliga anstÀlldas" perspektiv i personalÀgda företag

Denna uppsats inriktar sig pÄ rekvisitet verksam i betydande omfattning (verksamhetsrekvisitet) i relation till ?vanliga anstÀllda? i personalÀgda fÄmansföretag. Det framgÄr i förarbetena att verksamhetsrekvisitet anses vara uppfyllt nÀr delÀgarens arbetsinsatser har stor betydelse för vinstgenereringen. Den avgörande faktorn hÀr Àr om delÀgaren genom arbetsinsatser genererat intÀkter till företaget. Arbetsinsatser av ?vanliga anstÀllda?, dvs.

Stereotyper PĂ„ Stan : En kritisk diskursanalys av Dagens Nyheters bilaga PĂ„ Stan

Denna kandidatuppsats underso?ker med en kvalitativ ansats hur stockholmare beskrivs i Dagens Nyheters kultur- och no?jesbilaga Pa? Stan. Uppsatsens syfte a?r fra?mst att underso?ka hur Pa? Stan anva?nder sig av stereotyper i sin journalistik men ocksa? att skapa fo?rsta?else fo?r varfo?r de anva?nds. De fra?gesta?llningar uppsatsen a?mnar svara pa? a?r vilka a?mnesomra?den Pa? Stan skriver om, hur stockholmare representeras, samt vilka stereotyper som anva?nds i representationen av dem.Fo?r att besvara fra?gesta?llningarna har Pa? Stans dominerande a?mnesomra?den mellan 1 januari och 31 maj 2012 kartlagts i en kvantitativ analys.

FÄr jag tala om att jag nÀtdejtar? : en studie om attityder till nÀtdejting

Syfte: Syftet med denna uppsats a?r att fa? reda pa? hur attityden och hur a?sikterna kring na?tdejting ser ut hos allma?nheten. Med denna studie o?nskar jag att ma?nniskor va?gar prata mer o?ppet om na?tdejting och i vilken omfattning det fo?rekommer just i deras liv.Fra?gesta?llningar:- Hur ser vetskapen om na?tdejtingens existens och utbreddhet ut? - Hur vanligt a?r medlemskap pa? en dejtingsajt? - Vad har man fo?r attityd och insta?llning kring dem som na?tdejtar? - Anses det vara ett bra dejtningalternativ nu och i framtiden?- Skiljer detta sig a?t mellan ko?n, a?lder och datoranva?ndande?Teoretiska perspektiv: Intimitetens omvandling, modernitetens fo?ljder och internet.Metod: Kvantitativ metod med enka?ter.Empiri: 80 enka?ter delades slumpma?ssigt ut och fra?gor kring respondenternas bakgrund, erfarenhet och attityder till na?tdejting besvarades.Slutsatser: Hela 90 % hade ho?rt talas om na?tdejting men endast ha?lften hade sja?lva ett medlemskap pa? en na?tdejting sida.Attityden till na?tdejting sa?g olika ut. Att det bara a?r konstiga och blyga ma?nniskor som na?tdejtar ho?ll majoriteten inte med om.

Hur tillvaratas rÀttssÀkerheten vid direktupphandling? : Ett arbete om rÀttssÀkerheten inom direktupphandling med anledning av den höjda direktupphandlingsgrÀnsen

Denna uppsats inriktar sig pÄ rekvisitet verksam i betydande omfattning (verksamhetsrekvisitet) i relation till ?vanliga anstÀllda? i personalÀgda fÄmansföretag. Det framgÄr i förarbetena att verksamhetsrekvisitet anses vara uppfyllt nÀr delÀgarens arbetsinsatser har stor betydelse för vinstgenereringen. Den avgörande faktorn hÀr Àr om delÀgaren genom arbetsinsatser genererat intÀkter till företaget. Arbetsinsatser av ?vanliga anstÀllda?, dvs.

Aspergers syndrom i vanlig skola. : En undersökning om hur man kan underlÀtta för elever med Aspergers syndrom i en vanlig skolgÄng.

Syftet med min uppsats Àr alltsÄ att ta reda pÄ hur man kan underlÀtta elevers, som har Aspergers syndrom eller visar tecken pÄ att befinna sig inom kriterierna för diagnosbedömningen utav Aspergers syndrom, vanliga skolgÄng. Den metod jag har anvÀnt mig av i undersökningen Àr kvalitativa intervjuer.Det resultat som framkommit Àr att de intervjuade pedagogernas verktyg för att jobba med elever som har Aspergers syndrom kan man likvÀl anvÀnda i det vanliga klassrummet, med smÄ förÀndringar. Med god planering, tydliga regler, tydliga rutiner, ett öppet sinne och tydlighet sÄ funkar de intervjuades arbetssÀtt Àven i det vanliga klassrummet. NÄgot som framkom i en intervju var att man önskade sig en egen lÀroplan för elever med Aspergers syndrom med tanke pÄ att dem ibland kan behöva mer trÀning inom det som hör till det sociala livet sÄ att sÀga och att man inte hinner med det pÄ samma sÀtt eftersom man har lÀroplanen att följa till punkt och pricka..

1 NĂ€sta sida ->